این فصل را بامن بخوان....

در آستانه عید نوروز!!!

اثاث مستاجر به کوچه ریخته شد!

داشتم از کوچه ای در محلات مرکزی شهرمان رد می شدم که اثاث منزلی ریخته شده در کوچه را دیدم، میخکوب شدم. یعنی برای خانه تکانی دم عید لازم بود که اثاث به کوچه ریخته شود؟ اما حدسم درست نبود، صاحبخانه اثاث منزل مستاجرش را به کوچه ریخته بود!

کی؟

- همین امروز!

صاحبانه چه کسی بود؟

- یک دکتر!

و مستاجر؟

-...........

تا آنجا که من می دانم، صاحبخانه به غیر از این خانه یا آپارتمان، دهها خانه و مستغلات دیگری هم دارد. نمی دانم به چه علتی آقای دکتر با مستاجرش چنین برخوردی کرده بود! اما همین قدرش را می دانم که دم عیدی آلاخون والاخون کردن یک خانواده هرگز و هرگز نباید حتی به ذهن یک دکتر و یا پزشک آنهم با داشتن دهها خانه و ملک و باغ و مستغلات و پاساژ و ساختمان پزشکان و ... خطور بکند!

آقای دکتر! واقعا از شما بعید بود. نجات جان یک انسان که وظیفه هر پزشکی است ( بر اساس همان قسم نامه معروف بقراط) کجا و آواره کردن یک خانواده کجا؟!

این هم از بیانات یک نماینده

 خیلی آقایی!

یک نماینده مجلس خواهان بسته شده مرز رازی شد!!!

می گویند در زمانهای خیلی دور مرد بخیلی دستهایش را به سمت آسمان بلند کرده بود و می گفت: خدایا به من پول بده، سلامتی بده، خانه و ویلا بده، پست و مقام بده و....

عارفی با دیدن این منظره خطاب به آن مرد گفت:اگر می خواهی خدا آنچه را طلب می کنی به تو بدهد، باید آنقدر سعه صدر داشته باشی که دو برابرش را برای همسایه ات بخواهی!

مرد بخیل بلافاصله دستها به آسمان بلند کرد و گفت: خدایا دو چشم همسایه ام و یک چشم مرا کور کن!

مرد عارف گفت: این چه درخواستی است که از خدا می کنی؟!

مرد بخیل پاسخ داد: همسایه من خیلی تلاش کرده، مرد مومنی هم هست و خدا به کارش برکت داده  و هر چه از خدا خواسته ، خدواند نیز عنایت کرده، من بشدت به وی حسادت می کنم و از خدا می خواهم در مقابل یک چشم من، هر دو چشم وی را کور کند!!!

حالا حکایت ماست و یکی از آقایان که در یکی از شهرهای همجوار فرموده: اگر بازارچه ما باز نشود، باید مرز رازی هم بسته شود.!!!

این استدلال از کسی که چهار دوره نماینده بوده واقعا بعید است، به جای تلاش برای توسعه و آبادانی حوزه انتخابیه اش، به فکر سنگ اندازی بر سر راه توسعه خوی افتاده است!

در مقابل این استدلال غیر منطقی، باید از استدلال نماینده خودمان هم یاد کنیم که همیشه می گوید: همه جای ایران سرای من است و باید همه مناطق کشورمان توسعه یابند و عدالت متوازن برقرار گردد!

جالب است بدانید، در زمانی که خود نماینده اقرار می کند که تلاش های چهاردوره ای وی یعنی 16 ساله اش برای بازکردن یک بازارچه بی نتیجه مانده، عده ای در شهرمان مدافع وی گشته اند و بلغور می فرمایند که: ببینید، شهرهمچوار ما چقدر توسعه یافته و ما عقب مانده ایم؟ مرغ همسایه را غاز تصور کردن یعنی همین!

جالب تر اینکه همان شهر همچوار روزی و روزگاری بخش پنجم شهرستان خوی بود و توجه خویی ها برای آبادانی آن موجب شده تا به شهرستان ارتقاء یابد، این از سعه صدر خویی ها و آن هم از بیانات نماینده آن شهر!

و اما دعای ما: خدایا همه شهر های ایران را به فضل و کرم خود آباد و آبادتر گردان، خدایا همه مردم ایران زمین را با عنایات خود سعادتمند گردان. خدایا همه نمایندگان را در راه توسعه و آبادانی شهر و دیار و حوزه انتخابیه شان موفق گردان.

چه می توانم بگویم در مقابل درخواست آن آقای محترم که خواهان بسته شدن مرز رازی شده است، جز اینکه بگویم: خیلی آقایی!

گزارش یک دیدار

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سپاه شهداء
دکتر صدرعضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان‌غربی و نماینده مردم شهرهای خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در دیدار با سردار سرتیپ دوم پاسدار احدبابازاده فرماندهی قرارگاه تاکتیکی اباعبدا...الحسین(ع) و سپاه شهرستان خوی ، درخصوص مسائل امنیتی داخلی و نقش سپاه پاسداران شهرستان خوی در برقراری امنیت پایدار درمنطقه و رسیدگی به نقاط محروم بخصوص در مناطق صفر مرزی مطالبی بیان کرد.

در این دیدار سردار بابازاده نیز درخصوص تحولات منطقه‌ای و اتقافاتی که در سایر کشورهای همسایه در حال رخ دادن است مطالبی بیان کرد و گفت: به لطف خدا ما در کشور مشکل خاص امنیتی نداریم و عمده مشکلات ، در کشورهای همسایه می باشد که بحث ناامنی‌ها و بعضاً مباحث تروریستی از خارج کشور به داخل کشور هدایت می‌شود و مطرح شدن موضوع تکفیری‌ها هم یکی از این موارد بود.

سردار بابازاده ضمن تاکید بر اینکه عنایات الهی از گذشته تا به امروز همواره حافظ و نگهبان نظام جمهوری اسلامی بوده است، خظاب به دکتر صدراظهار داشت: در زمانی که اهداف متعالی مورد توجه باشد به ابزارهای برجسته نیز نیاز است و در حفاظت از انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی این ابزارها نقش تاثیرگذاری دارد و وجود نیروهای مومن،متخصص و کارآمد می تواند نقشی حیاتی را در این تقابل ایفا کند.

تبریک به مناسبت قهرمانی تراکتورسازی

دکتر صدر در پیام تبریک به مناسبت قهرمانی تیم تراکتورسازی در جام حذفی فوتبال

این قهرمانی بر عموم مردم آذربایجان مبارک باد


نماینده مردم خوی و چایپاره با ارسال پیامی پیروزی تیم فوتبال تراکتور سازی در فینال جام حذفی کشومان و دریافت جواز ورود به بازی های جام باشگاههای آسیا را به عموم مردم آذربایجان بخصوص به جامعه ورزشی و طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی در شهرستانهای خوی و چایپاره تبریک گفت.

دکتر صدر در این پیام اظهار امیدواری کرد که کسب چنین پیروزی هایی سبب رونق و توجه بیشتر به ورزش در این خطه گردد و قهرمانی های ورزشکاران همه شهرهای آذربایجان ایران و بخصوص ورزشکاران خوی و چایپاره تداوم یابد.




راهپیمایی 22 بهمن

نماینده مردم خوی و چایپاره در راهپیمایی بی نظیر و تاریخی مردم خوی:

مردم ایران همچون بنیان مرصوص در مقابل زورگویان می ایستد

 نماینده مردم خوی و چایپاره در راهپیمایی امروز مردم شهرستان خوی گفت: حضور پرشکوه و بی نظیر مردم در این راهپیمایی یک بار دیگر به تمام مردم دنیا ثابت کرد که این مردم چون بنیان مرصوص در مقابل زورگویان ایستاده است.

 به مناسبت 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی دهها هزارتن از مردم خوی با حضور در راهپیمایی بی نظیر و باشکوه که از میدان ولیعصر تا میدان مصلی ادامه داشت، یک بار دیگر با آرمانهای امام راحل و راهبردهای حکیمانه مقام معظم رهبری بیعت کردند.

در این راهپیمایی نماینده مردم خوی و چایپاره خطاب به خیل عظیم جمعیت گفت: اگر دشمنان همچون طبل توخالی اعلام می کنند که همه گزینه ها برای مقابله با مردم ایران روی میز است، مردم ایران با صلابت و استوار اعلام می کنند که گزینه مقاومت، ایستادگی و پایمردی این مردم نیز همیشه و همه جا استوار و برقرار است.

دکترصدر افزود: امروز مردم ما یک بار دیگر ثابت کردند که یک دل و یک زبان پشتیبان و حامی مقام معظم رهبری و سیاست های دولتمردان خود هستند و در دفاع از شرف و حیثیت و اعتبار خویش از بذل جان ومال هیچ دریغی ندارند.

وی با بی ارزش خواندن تهدیدات آمریکا اظهار داشت: تهدیدات آمریکا در مقابل عظمت مردم ایران پوچ و توخالی است، اگر آمریکا جرات داشت سالها قبل از این به کشورمان حمله می کرد اما این جرات را ندارد چرا که پایداری و استقامت شما مردم را تجربه کرده است.

این نماینده مجلس با تاکید بر حمایت از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفت: ما با تمام توان از تیم مذاکره کننده هسته ای حمایت می کنیم و این تیم با نصب العین قرار دادن دستورالعمل های مقام معظم رهبری در مذاکرات شرکت می کند.

وی ادامه داد: اگر امروز در پای میز مذاکره حاضر شده ایم برای احترام به دیپلماسی و افکار عمومی جهان است ولی استکبار باید بداند که صبر و استقامت و پایداری این مردم بی حد و مرز است و هر زمان که لازم باشد برای شهادت در راه آرمانهای مقدس خود آماده هستیم.

دکترصدر با برشمردن برخی از موفقیت های نظام جمهوری اسلامی در عرصه های علمی و فن آوری اضافه نمود: تولید بیش از 60 میلیون تن محصولات پتروشیمِی، 100 میلیون تن سیمان و بسیاری از فرآورده های صنعتی از قابلیت بسیار بالای مردم ما حکایت می کند که در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی بدست آمده است.

وی به مشکلات موجود نیز اشاره نمود و تصریح کرد: امروز با مشکلاتی هم مواجه هستیم مثل بیکاری و تورم، اما دشمنان باید بدانند که مردم ما با رهبری های خردمندانه مقام معظم رهبری و با تلاش مسوولان کشور و با حمایت مردم بر این مشکلات غلبه خواهند کرد و علیرغم همه کمبودها و کاستی ها همچنان در دفاع از نظام خویش و شرف و حیثیت خویش پایدار و استوار باقی خواهند ماند.

نماینده مردم خوی و چایپاره با تاکید بر انتخابات ریاست جمهوری گفت: بعد از آن انتخابات پرشور مردم ما یکدل و یک زبان اعلام کردند که صلح طلب هستند و برای صلح و آرامش تلاش می کنند اما اجازه هیچ نوع تجاوز و زورگویی به دشمنان را نمی دهند و راهپیمایی امروز با این خیل جمعیت پاسخی بود بر یاوه سرایی سران آمریکا تا بدانند که این مردم حسینی اند و همچون امام حسین(ع) در دفاع از دین و کشور و عزت و شرف خویش آماده شهادت هستند.

در پایان این راهپیمایی قطعنامه راهپیمایان قرائت و با تکبیر مردم تایید گردید.

انقلاب اسلامی در خوی

خوی در زمان انقلاب

با افتخار باید گفت؛ خوی یکی از کانون های اصلی انقلاب اسلامی در استان آذربایجان غربی بود که آغاز نهضت در این شهر از سال 1342 بوده است. یادمان باشد که تظاهرات مردم خوی قبل  از همه شهرستانهای استان آغاز شد و مساجد شیخ- حاجی بابا- آستانه علی و همچنین شعبان از مراکز عمده تجمع انقلابیون بودند و 16 شهید سرفراز تقدیمی مردم خوی بود برای پیروزی نهضت اسلامی که سرآمدشان شهید قهرمان ملی(اسماعیل سلامت بخش بود).

در اینجا به برخی از اسناد ساواک در مورد انقلاب حرکت های انقلاب اسلامی در خوی اشاره می کنیم:


گزارش ساواک از فعالیت های شیخ ابوطالب ناقلی در ایام تاسوعا و عاشورا در یکی از مساجد خوی جهت دعوت مردم به قیام علیه دولت 13-3-1342

از : رضائيه تاريخ : 13/3/42
به : تهران شماره : 3071
شماره عطفى 2908 ـ 11/3/42

طبق اطلاع ساواك خوى يك از وعاظ بنام شيخ ابوطالب ناقلى در ايام تاسوعا و عاشورا در يكى از مساجد مردم را علنا دعوت بخونريزى و قيام و آنانرا تحريك نموده كه با ريختن خون خود از تعدى و تجاوز مامورين‏جلوگيرى نمايند. و بتذكرات مقامات انتظامى نيز توجهى ننموده است. ساواك خوى تقاضاى نموده بود كه مشاراليه را فورا برضائيه اعزام دارند ولى چون احتمال ميرفت دستگيرى و اعزام وى ايجاد ناراحتى بيشترى بكند عليهذا دستور داده شد كه با توجه بمفاد بخشنامه فوق موضوع در كميسيون امنيت مطرح و بنحو مقتضى مجددا بنامبرده تذكر داده شود مستدعى نظريه عالى را امر بابلاغ فرمايند.
141
ـ 13/3/42 آصفى
آقاى شهابى 14/3
بسابقه ضميمه و ارائه شود. 15/3

 

تصمیم کسبه خوی مبنی بر تعطیلی بازار 18-3-1342

گيرنده : كيارستمى تاريخ : 18/3/42
از : رضائيه شماره : 1945/13
تلگرام

ساواك سه پيرو 1939 ـ 18/3/42 وضع شهر آرام و ناراحتى مشهود نمى‏باشد ولى برابر گزارش ساواك خوى امروز كسبه شهرستان خوى به عنوان اعتراض به بازداشت پنج نفر روحانى قصد بستن دكاكين و بازار را داشتند كه فورا دستورات لازم به ساواك خوى در مورد جلوگيرى از اين عمل داده شد و برابر گزارش بعدى فعلاً از بستن بازار انصراف و اوضاع آرام است در صورت بروز حادثه گزارش خواهد شد.

 

 

گزارش ساواک درباره دستگیری چهار نفر در شهر خوی

دستگیری چهار نفر در شهر خوی - استان آذربایجان غربی اطلاعات رسیده به سازمان اطلاعات و امنیت آذربایجان غربی حاکی بود که دو نفر از افراطیون مذهبی شهر خوی قصد دارند عکس روح‌الله خمینی را که در زیر آن شعارهای ضد میهنی نوشته شده، تکثیر و در موقعیت مناسب نسبت به توزیع آن اقدام نمایند. با وصول اطلاعات مذکور مراتب به شهربانی منطقه اعلام و روز 56/12/19 افراد مورد بحث باتفاق دو نفر دیگر از همکارانشان توسط مامورین شهربانی شهرستان خوی دستگیر و پرونده اتهامی آنان جهت رسیدگیهای قانونی به دادسرای این شهرستان ارسال گردیده است. ارزیابی خبر: خبر صحت دارد. اقدامات انجام شده: مراتب به نخست‌وزیری اعلام گردیده است. ---------------------- [1356/12/19]

 

گزارش ساواک در مورد وقایع خوی در تاریخ 10-1-57

سری وقایع اخلالگرانه در رابطه با چهلم کشته شدگان حوادث 29 بهمن ماه سال 2536 تبریز در نقاط مختلف کشور. 18 - خوی : در خوی اکثر مغازه‌های بازار و خیابانها تعطیل بوده و مراسم یادبود که در یکی از مساجد این شهر برگزار شده با آرامش کامل به پایان رسیده است * در سایر شهرهای استان آذربایجان غربی وضع عادی بوده است .** پاورقی * - امروز 57/01/10 چهار برادر نظری در شهر خوی دستگیر شدند، شغل ایشان مبل سازی بود و به جرم تشویق مغازه‌داران به بستن مکانهای کسب خود به وسیله ماموران شهربانی بازداشت شدند. -------------------- [1357/01/11]

 

تظاهرات دانش‌آموزان مدارس خوی

تظاهرات در خوی ساعت 1100 روز 1357/8/1 حدود 100 نفر از دانش‌آموزان مدارس خوی پس از خروج از مدرسه تظاهرات خیابانی نموده و شعارهائی له خمینی داده و متفرق شده‌اند. ساعت 1520 حدود 200 نفر از دانش‌آموزان مبادرت بدادن شعار نموده و شیشه بانک‌های صادرات، رفاه کارگران و مهمانسرای آن شهر را شکسته و بطرف مأموران سنگ و چوب پرتاب که در نتیجه 7 نفر از مأموران براثر اصابت سنگ مجروح و تظاهرکنندگان ساعت 1630 متفرق شده‌اند.[[1]] ارزیابی خبر: خبر صحت دارد. گیرندگان: دفتر ویژه اطلاعات، ساواک پاورقی: 1- تظاهرات بعدازظهر خوی دو ساعت به درازا کشید. «صدها تن از دانش‌آموزان مدارس در خیابان‌های شهر تظاهرات به راه انداختند. این عده که شعارهای طرفداری از حضرت آیت‌الله العظمی خمینی می‌دادند… با دخالت مأمورین انتظامی و با پاشیدن آب به وسیله ماشین‌های آتش‌نشانی آن‌ها را متفرق ساختند.» (کهیان، ش 10594، ص 22). * امروز (57/8/1) ---------------------- [1357/08/01]

 

سخنرانی تحریک‌آمیز در مسجد حاج باباخوی

گزارش خبر موضوع: طلبه محمد وفائی نامبرده در مورخه 57/9/17 ضمن سخنرانی بر روی منبر در مسجد حاج‌بابا [خوی] اظهار نمود که حجاج فردی بود ستمگر و آدم‌کش و خونخوار چه گناهکار و چه بیگناه را بدون سئوال و جواب دستور میداد گردنش را بزنند اکنون ما در زمانی زندگی میکنیم که همه شیعه و مسلمان و کسی که بر ما حکومت میکند مانند حجاج است چه بیگناه باشند و چه گناهکار دستور میدهد بزندان بیاندازند و یا تبعید کنند مردم حق خودشان را می خواهند سپس دستور میدهند آن را به مسلسل ببندند و خون جوانان را بزمین بریزند از یک طرف میگویند ما مسلمانیم تف بروی اینگونه مسلمانان نفرین خدا بر تو ای کسی [که] خود را مسلمان میدانی و 35 میلیون نفر را برده خود ساخته‌ای تف بروی این حکمدار از خدا بی‌خبر از سگ هم بدتر باز وفای سگ از تو بیشتر است ما با کمک امام زمان حکومت‌دار خودمان را که شانزده سال از ایران تبعید شده است بایران برمیگردانیم و در سایه ایشان آسوده خاطر زندگی میکنیم.[[1]] نظریه شنبه - خبر صحت دارد. نظریه یکشنبه - با توجه باینکه اخبار فوق از دیگر همکاران و منابع واصل گردیده علیهذا صحت خبر مورد تائید است ضمنا باستحضار میرساند که نامبرده با یک شور هیجان فوق‌العاده مردم را تحریک به شورش مینموده است مقرر فرمایند در اینمورد نظریه ابلاغ تا بیش از این مردم را در جهت عواقب وخیم‌تری دعوت ننماید. نظریه 4/14 هـ: نظریه یکشنبه مورد تائید است. نظریه چهارشنبه: نظریه 4/14 هـ تائید میگردد مقرر فرمائید هرگونه نظری است ابلاغ فرمایند نظریه جمعه: نظریه چهارشنبه تائید میشود. پاورقی: 1- گزارش‌های ساواک حکایت از یک سخنرانی دیگر در مسجد حاج بابابی شهر خوی دارد که سخنران آن شیخ جابر فاضلی بود. - ----- [1357/09/17]

 

افزایش سخنرانی های تحریک آمیز

گزارش خبر موضوع: کامل عابدین‌زاده دبیر دبیرستانهای خوی برابر اطلاع نامبرده در مورخه 57/9/18 در مسجد حاج بابا ضمن سخنرانی برای مستمعین اظهار نموده که ما باید حق خودمان را از بیگانگان بگیریم چرا باید گاز و نفت ما به امریکا و کشورهای دیگر برای خوش‌گذرانی خودشان بآنها بدهند تا حالا هر چه بما کرده‌اند و دزدی ومشروب‌خوری کرده‌اند و مانند رقاصه در مجالس رقصیده‌اند و برای خوشگذرانی حق ملت ایران ر ااز بین برده‌اند دیگر ما اجازه نخواهیم دادکه حق ما را بخورند در این موقع تمام مستمعین صحبتهای وی را تائید و نامبرده اضافه نموده حالا که شما بمن رأی میدهید که در اینجا صحبت بکنم من دیگر از هیچ‌چیزی وحشت ندارم و نخواهم داشت من فریاد میزنم ما قانون اسلامی را نمی‌خواهیم بلکه قانون اسلامی را میخواهیم غیر از این اگر گفته‌های ما عملی نشود از این شورش و تظاهرات دست برنخواهیم داشت و انسان باید در راه حق کشته شود مانند امام حسین که برای حق کشته شد و شما پدران نباید فرزندانتان را در خانه حبس کنید باید بیائید در راه حق کشته شوند زیرا کشته‌شدن بهتر است از اینکه در ظلمت زندگی بکنند آنهم آن زندگی که در زیر پرچم ستمگران باشد.* نظریه شنبه- خبر صحت دارد. نظریه یکشنبه - خبر باحتمال قوی صحت دارد ضمنا نامبرده از هیچگونه مطلبی که مغایر با مصالح مملکتی باشد فروگذار نخواهد بود. قاسم نظریه 4/14 هـ - نظریه یکشنبه مورد تائید است. نظریه جمعه- نظریه 4/14 مورد تائیداست. پاورقی: 1- از دیگر مجالسی که منابع ساواک از شهر خوی ظرف امروز (57/9/18) کسب خبر کردند، یکی سخنرانی شیخ حسن بصیری در مسجد میرزا یحیی خان بود، دیگری سخنرانی شیخ جابر فاضلی در مسجد حاج‌بابا و سخنرانی شیخ احمد روحانیان در یک مجلس خصوصی زنانه. ---------------------------------------- [1357/09/18]

دعوت به راهپیمایی

نماینده مردم خوی و چایپاره:
ملت ایران هیچ گاه از آرمان های اصیل انقلاب دست نخواهند کشید.

عکس مربوط با راهپیمایی 22 بهمن سال 91

نماینده مردم خوی و چایپارهگفت: 22 بهمن فرصت خوبی است تا یکبار دیگر استکبار جهانی بداند با یک ملت مسلمان ، مستقل و آزادی‌خواه رو به‌رو است که هیچ گاه از آرمان های اصیل انقلاب دست نخواهند کشید.

دکتر صدر با بیان اینکه تمام سلایق در مراسم 22 بهمن شرکت می‌کنند، افزود:مردم ارزش‌ها و عزت ملی خود را با هیچ چیزی عوض نمی کنند و به صورت خودجوش برای حفظ جایگاه ایران در صحنه جهانی تلاش می‌کنند و ثابت کرده اند همیشه در صف اول قرار دارند.

وی با انتقاد از فضاسازی اخیر امریکا علیه ایران، اضافه کرد: مردم همیشه نشان داده اند صاحب اصلی این کشور هستند و اجازه نمی‌دهند کوچکترین توهینی به کشورشان شود؛ 22 بهمن فرصت خوبی است تا یکبار دیگر استکبار جهانی بداند با یک ملت مسلمان ، مستقل و آزادی‌خواه رو به‌رو است که هیچ گاه از آرمان های اصیل انقلاب دست نخواهند کشید

نماینده مردم خوی و چایپاره با دعوت از همه اقشار مردم برای شرکت در مراسم یوم الله 22 بهمن ، تصریح کرد: نمایندگان مجلس به عنوان خادمان ملت در این مراسم بزرگ حضور خواهند داشت تا بار دیگر با آرمان های امام(ره) و رهبری تجدید میثاق کنند.

مجتمع آموزش عالی سلامت

مجتمع آموزش عالی سلامت چیست؟

بر اساس حکم وزیر محترم بهداشت در خصوص تاسیس این مجتمع ، فرصت جذب در رشته های گوناگون و متعدد در مقاطع کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد نیز به وجود خواهد آمد. این مجتمع ها همچنین می توانند عرصه آموزش بالینی دانشجویان دکترای حرفه ای (پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی) قرار گرفته و متخصصین بسیاری در آن جذب و مشغول به  فعالیت گردند.

پیگیری های مستمر نماینده مردم خوی و چایپاره (که خبرش قبلا تقدیم شده است) منجر به این گردید که در دويست و بيست و نهمين جلسه شوراي گسترش دانشگاههاي علوم پزشكي در تاريخ 8-10-92 مجوز تاسیس مجتمع عالی سلامت در شهرستان خوی صادر گردد.

بدنبال پخش این خبر  آنها که توسعه و پیشرفت شهرستان همیشه آرزویشان بود، خوشحال شده و از طرق مختلف خوشحالی خود را ابراز کردند اما در این میان افرادی هم بودند و هستند که معنی و مفهوم و جایگاه مجتمع آموزش عالی سلامت را نمی دانستند و بحق در این مورد سوالاتی داشتند که مطرح کردند (با افراد مغرض و آنها که همیشه در مقابله با موفقیت ها و پیشرفت ها اما و اگر ردیف می نمایند و به خاطر منافع شخصی چوب لای چرخ می گذارند، کاری نداریم) لذا به احترام همه آنها که صادقانه سوال کردند و می کنند، سعی کردیم در مورد این مجتمع توضیحاتی هر چند کوتاه بیاوریم.

برای تاسیس مراکز آموزش عالی در شهرستانها اول باید از آموزشکده شروع کرد، همانگونه که آموزشکده پرستاری در خوی تاسیس شد. سپس این آموزشکده را گسترش داد و با افزایش امکانات و همچنین جذب کادر علمی و موفقیت های دانشجویان، آن آموزشکده را با افزایش رشته ها به دانشکده تبدیل کرد( هر چند که در مورد آموزشکده پرستاری خوی این روند چندان هم بی دردسر طی نشد، چرا که در برخی از سالها حتی از برچیدن آن حرف و حدیث به میان آمد و حتی امکانات رشته بهداشت محیط را از خوی بردند و...) اما تلاش و ایستادگی و همچنین پیگیری های مسوولان سبب گردید این آموزشکده نه تنها در خوی بماند که در سفر وزیر اسبق بهداشت (خانم دکتر دستجردی) به خوی که به دعوت دکتر صدر انجام شد، دانشکده پرستاری رسما مستقل گردید.

برای اینکه یک دانشکده به دانشگاه تبدیل شود، باید رشته های تدریس در آن افزایش یابد و این ممکن نمی شود مگر با تبدیل دانشکده به مجتمع عالی، بعد از این مرحله است که باید همه دست به دست هم بدهند تا امکانات مجتمع، کارد علمی و موفقیت های دانشجویی اش افزایش یابد و مجتمع به دانشگاه علوم پزشکی تبدیل گردد.

در رابطه با تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت باید گفت: مجتمع آموزش عالی سلامت در حقیقت دربردارنده ساختار چندین دانشکده بوده و به جای چند دانشکده عمل می کند.بر اساس حکم وزیر محترم بهداشت در خصوص تاسیس این مجتمع ، فرصت جذب در رشته های گوناگون و متعدد در مقاطع کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد نیز به وجود خواهد آمد. این مجتمع ها همچنین می توانند عرصه آموزش بالینی دانشجویان دکترای حرفه ای (پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی) قرار گرفته و متخصصین بسیاری در آن جذب و مشغول به  فعالیت گردند. این مراکز در صورت توسعه و اعتباربخشی می توانند به صورت مستقل به دانشگاه  پزشکی مبدل و در ارتباط مستقیم با وزارت بهداشت درآیند. بنابراین مجتمع آموزش عالی سلامت ، حدفاصل میان دانشکده پرستاری و دانشکده علوم پزشکی محسوب می شود که در سطح بندی خدمات آموزشی از موقعیت قابل توسعه ای برخوردار می باشد. در این مجتمع آموزش عالی، امکان تاسیس هر رشته ای که قابلیت های لازم آن موجود باشد، مهیاست.

برای مثل به چند نمونه اشاره می شود:

دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند ، قدیمی ترین دانشگاه علوم پزشکی شرق کشور، در شهر بیرجند و در استان خراسان جنوبی واقع است. این دانشگاه در سال ۱۳۶۴ و با تصویب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان دانشکده پزشکی بیرجند و تحت ریاست دکتر غضنفر فروزانفر تاسیس شد و در سال ۱۳۶۵ با پذیرش ۵۰ دانشجوی پزشکی و ۳۰ دانشجویی پرستاری، رسماً فعالیت خود را آغاز نمود.

در سال 1369 دانشکده پرستاری بیرجند با افزایش رشته های تحصیلی به مجتمع آموزش عالی پزشکی ارتقا یافت.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، در سال ۱۳۷۲ به پاس موفقیت دانشجویان دانشکده جدیدالتاسیس بیرجند در کسب مقام اول آزمون جامع علوم پایه پزشکی سال ۱۳۷۱ کشور، مجتمع آموزشی پزشکی بیرجند را (شامل: دانشکده پزشکی، دانشکده پرستاری و آموزشکده پیراپزشکی) به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، ارتقا داده و دکتر غضنفر فروزانفر را به ریاست آن منصوب نمود.

 

دانشکده پرستاری قاین به مجتمع آموزش عالی سلامت ارتقاء یافت


سال آینده در4رشته جدید درمجتمع آموزش عالی سلامت پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

به گزارش نسیم قاین درجلسه ای که رئیس شبکه بهداشت ودرمان شهرستان قاین با اعضای شورای شهر برگزار نمود از ارتقاء دانشکده پرستاری این شهرستان به مجتمع آموزش عالی سلامت خبرداد

عزیزی با اعلام این خبر گفت: درکنکورسراسری امسال در4رشته  جدید پذیرش دانشجو خواهیم داشت.

 

معاون آموزش و تحقيقات دانشگاه علوم پزشكي اراك گفت: با تصويب شوراي عالي گسترش، مجوز ارتقاي دو دانشكده علوم پزشكي استان به مجتمع عالي سلامت صادر شد.

چنگيز آشتياني افزود: مجوزهاي صادره براي تبديل دانشكده هاي پرستاري ساوه و خمين به مجتمع عالي سلامت است.

وي گفت : تاكنون دانشكده هاي پرستاري ساوه و خمين در سه رشته كارشناسي پرستاري و كارداني اتاق عمل و فوريت هاي پزشكي پذيرش دانشجو داشتند كه با ارتقا به مجتمع عالي سلامت مي توانند در تمامي رشته ها با مجوز شوراي گسترش در مقطع كارداني و كارشناسي ناپيوسته جذب دانشجو داشته باشند

 

ارتقاء مجتمع آموزش عالي سلامت خمين به دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني

طي مجوزي از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي موسسه آموزش عالي سلامت خمين به دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني خمين ارتقاء يافت.
به گزارش خبرنگار وب دا مركزي، شوراي گسترش دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور در دويست و بيست و پنجمين جلسه خود با تاسيس دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني خمين موافقت كرد.
گفتني است در همين جلسه با راه اندازي رشته علوم آزمايشگاهي مقطع كارشناسي پيوسته با ظرفيت پذيرش 15 دانشجو در دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني خمين موافت شد.

 

اکنون که این موفقیت نصیب ما شده و دانشکده پرستاری ما به مجتمع آموزش عالی سلامت ارتقا یافته آیا شایسته نیست که به جای اینکه در نزد برخی از مسوولان بزرگوار شهرمان این موفقیت را کم ارزش جلوه دهیم و یا اما و اگر ردیف نماییم. همگی با هم به مسوولان شهرمان اطلاع دهیم که برای تحقق این موفقیت آماده هرگونه همکاری هستیم؟

به امید تاسیس دانشگاه علوم پرشکی در خوی

هنر خنداندن

خنده برلب مردم نشاندن کار ساده ای نیست

چند روز پیش رفتم برای دیدن یک برنامه جنگ شادی که به مناسب دهه مبارک فجر از طرف شهرداری خوی تدارک دیده شده بود. جعفر وهاب پور با اجرای نمایش طنزی رفتار برخی ها را به نمایش گذاشت. بهتر بگویم تصویری از خودمان را به خودمان ارایه نمود و ما با دیدن تصویر خودمان خندیدیم حتی از ته دل هم خندیدیم.

بعد از دیدن این نمایش بود که با خودم گفتم: خنداندن این مردم بخصوص مردم خوی که اکثرشان قدرت طنز گویی و حتی نمایش طنز دارند، خیلی سخت است. نه با نمایش های آبکی و سرهم بندی شده و نه با لودگی و مسخره بازی می توان این مردم را خنداند، بلکه باید مطالعه نمود، زحمت کشید و با هنرنمایی ناهنجاری های اجتماعی را در قالب طنز ارایه نمود تا قدری لبخند بر لب مردم بنشیند.

این عکس را به یادگار گرفتم برای گفتن خسته نباشید جانانه به هنرمند خوب شهرمان جعفر وهاب پور و گروه جوان اما با استعدادش و صد البته برای همه آنها که در تدارک چنین برنامه ای دست اندرکار بودند.

نسیم تغییر

همراه با نسیم تغییر

وزیده باد تند همچون سمندی

برای بردن مسوول، چندی

در این سوز و در این باد و زمستان

به «گردش» می رود گویا «سهندی»

یکی بهزیست را بوسید و بگذشت

یکی امداد را از دل فکندی

تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت

مجوز ایجاد مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان خوی صادر شد

سرانجام بعد از سه سال پیگیری مستمر، مجوز تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان خوی صدر شد.

نماینده مردم خوی و چایپاره گفت: مجوز تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان خوی توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صادر شد.

دکتر صدر با اعلام این خبر افزود: درخواست تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان خوی، در زمان سفر خانم وحیدی دستجردی وزیر اسبق بهداشت و درمان به شهرستان خوی ارایه گردید که با موافقت وی روبرو شد و این درخواست در سفر وزیر سابق محمدحسن طریقت منفرد تکرار گردید و با موافقت وی نیز مواجه گردید.

نماینده مردم خوی و چایپاره اضافه نمود: پیگیری های به عمل آمده و حسن نیت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی دولت تدبیر دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی سبب گردید تا مجوز تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان خوی صادر گردد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان خوی نیز با تایید این خبر گفت: تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت در شهرستان خوی جزو مصوبات سفر دو وزیر پیشین به شهرستان خوی بود که با پیگیری های نماینده مردم در مجلس و موافقت وزیر محترم فعلی مجوز آن در تاریخ پانزدهم دی ماه سال جاری توسط وزارت بهداشت و درمان صادر گردید.

حسن طاهرلو با اشاره براینکه از سال تحصیلی آینده این مجتمع آغاز به کار خواهد کرد، اضافه نمود: هم اکنون دو رشته پرستاری و بهداشت محیط (دانشکده پرستاری) در شهرستان خوی دایر هستند که به این مجتمع آموزش عالی منتقل خواهند شد و در آینده نزدیک دو رشته تحصیلی کارشناسی بیهوشی و کارشناسی اتاق عمل نیز در مجتمع آموزش عالی سلامت خوی تدریس خواهند شد.

وی تاکید نمود: پذیرش دانشجو در رشته های فوق از طریق آزمون سراسری انجام خواهد شد.

دکتر طاهرلو با تاکید براینکه مجتمع عالی با موسسه آموزش سلامت فرق اساسی دارد، افزود: در موسسات آموزش سلامت چند رشته محدود مربوط به پزشکی در مقاطع کاردانی و کارشناسی تدریس می شوند اما درمجتمع آموزش عالی سلامت رشته های مرتبط با علوم پزشکی بتدریج ایجاد می شوند و با افزایش امکانات این مجتمع ها ، رشته های تحصیلی نیز افزایش می یابند تا مجتمع تبدیل به دانشگاه علوم پزشکی گردد.

وی تصریح نمود: در حقیقت باید گفت، مجتمع آموزش عالی سلامت ، مقدمه و زمینه ساز ایجاد دانشگاه علوم پزشکی در یک شهرستان است.

گفتنی است، سفر دو وزیر سابق به شهرستان خوی با دعوت دکتر صدر، نماینده مردم خوی و چایپاره صورت گرفته بود و در هر دو سفر درخواست تاسیس مجتمع آموزش عالی سلامت بصورت کتبی به هر دو وزیر ارایه شده و موافقت آنها نیز کسب شده بود. همچنین باخبر شدیم که برای ادامه احداث و تکمیل دو بیمارستان آیت ا... خویی و 160 تختی شهرستان خوی در بودجه سال 1393 اعتبارات قابل توجهی درنظر گرفته شده است که با تصویب کامل بودجه در مجلس، مشروح خبر آن را به اطلاع خوانندگان خواهیم رساند.




اما و اگر های توزیع سبد کالا

روحانی مچکریم ...اما

اهدای سبد کالا به خانواده های اقشار آسیب پذیر و کم درآمد، از طرف دولت آقای روحانی، اقدام بسیار خوبی بود که در ایام دهه مبارک فجر و نزدیکی عید می تواند سفره بسیاری از هموطنانمان را رنگین تر سازد، پس به نوبه خود باید اول از این اقدام تقدیر بکنیم و مثل اکثر مردم بگوییم: روحانی مچکریم.

... اما برادران دولتی و مسوولان توزیع سبد کالا، راه و رسم توزیع سبد می توانست خیلی بهتر از این باشد و خلاصه کلام اینکه: این راه و رسم اش نیست که مردم برای دریافت سبد کالا مجبور باشند بعد از اذان و نمازصبح به خیابان بزنند و مقابل فروشگاههای عرضه کالا صف بکشند و ... از دولت تدبیر انتظار تدبیری عاقلانه و مدبرانه برای توزیع کالا نه تنها انتظار بجایی است، بلکه حق هم این است که در این مورد برنامه ریزی بهتری انجام می شد.











سهام عدالت کارگران فصلی

مژده ------------ مژده

2000 کارگر خویی سهام عدالت دریافت می کنند

کلیه کارگرانی که از طریق دفتر ارتباطات مردمی دکتر صدر(نماینده مردم خوی و چایپاره) اقدام به ثبت نام برای دریافت سهام عدالت کرده اند، می توانند سهام خود را از باشگاه کارگران دریافت کنند.

رئیس دفتر ارتباطات مردمی دکتر صدر با اعلام این خبر  افزود: ثبت نام از کارگران فصلی جند سال قبل انجام شده بود.

ذوالفقاری در مورد چگونگی ثبت نام اظهار داشت: چند سال قبل از طرف مسوولان ثبت نام سهام عدالت اعلام کردند که کارگران فصلی و ساختمانی می توانند با مراجعه به کافی نت ها و پرداخت 9 هزار و 500 تومان اقدام به ثبت نام بکنند.

وی با اعلام اینکه دکتر صدر از ملزم کردن کارگران به پرداخت هزینه انتقاد نمود، اضافه کرد: نماینده مردم خوی و چایپاره با انتقاد از ملزم کردن کارگران به پرداخت هزینه ، علیرغم مخالفت برخی مسوولان شهرستانی آن زمان، با هماهنگی مسوولان کشوری ، دفتر ارتباطات مردمی خود را ملزم نمود تا بدون دریافت هزینه و با استفاده از امکانات دفتر مردمی خودش، اقدام به ثبت نام کارگران بکنند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه بیش از 2000 کارگر از طریق دفتر نماینده ثبت نام کردند، افزود: همه کارگران ثبت نام کرده از طریق دفتر آقای دکتر صدر، می توانند با مراجعه به باشگاه کارگران، سهام عدالت خود را دریافت نمایند.

تسلیت

ظهرامروز اتفاق افتاد

مدیر روابط عمومی ارشاد آذربایجان غربی جان باخت

در یک سانحه رانندگی در محور ارومیه به سلماس مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی جان باخت.

جعفر حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز در حادثه رانندگی در کیلومتر 60 جاده ارومیه به سلماس در گردنه قوشچی با تصادف با یکدستگاه اتوبوس مسافربری جان باخت.

وی ظهر امروز در سفر به خوی با خودروی شخصی در کیلومتر 60 جاده ارومیه - سلماس در گردنه قوشچی با اتوبوسی که از ماکو به سمت ارومیه در حرکت بود، تصادف کرد و به همراه راننده خودروی شخصی در دم جان سپرد.

درگذشت وی را به خانواده اش تسلیت می گوییم.

درخواست عضو شورای شهر:

عضو شورای شهر خوی درخواست کرد:

برگزاري همايش معماري و شهر سازي اسلامي


علیرضا فتحی عضو شورای اسلامی شهر خوی در نطق پیش از دستور چهارشنبه هفته گذشته در جلسه علنی این شورا خواستار برگزاری همایش معماری و شهرسازی اسلامی در شهرستان خوی شد، متن کامل نطق وی در ذیل می آید:

«معماري اسلامي از هنرهاي تزئيني گرفته تا احداث بزرگترين بناهاي مذهبي اهميت و اعتبار ويژه اي به شهر و نظام جمهوري اسلامي ايران مي دهد . لذا با عنايات الهي و به برکت نظام جمهوري اسلامي مي بايست در تحقق يافتن هنر معماري اسلامي در مباحث شهر سازي ، در عالي ترين سطوح در مناطق مشخص به شکل عملياتي ، همکاري به معناي واقعي انجام گيرد. بدون شک معماري اسلامي ما از بعد هنر ي ، ساختاري جهاني و فراتر از آن دارد و مي بايست هماهنگ با محيط زيست و شرايط اقليمي طراحي شود . اين امر در بحث شهر سازي اسلامي امنيت و آسايش را به شهروندان عزيزمان انتقال و نيازهاي مادي و معنوي آنها را تامين مي کند لذا انتظار مي رود که در رعايت اجراي معماري اسلامي يک بنايي که درخشنده ترين پيام اسلام که صفا و آرامش و تناسب و نزديکي به مطلق زيباست را ، به ما ياد آور مي شود که يکي از راههاي حفظ اين رسالت با برگزاري همايش معماري و شهر سازي اسلامي و يک مجاهدت علمي بسيار مهم مي باشد. براي تحقق کامل اهداف پيش بيني شده در طرح جامع و تفصيلي مي بايست با ايجاد طرح مناسب و جاذبه هاي لازم براي جذب و اسکان جمعيت انديشيده شود و براي تشريح اهداف شهر و شهر سازي مي بايست کميت ها و ارتقاي کيقيت ها را توامان دنبال کنيم تا شهروندان به لحاظ اقتصادي نيز حرف براي گفتن داشته باشند تا در يک پروسه زماني توان بالاي اقتصادي را در خود احساس کنند مثلا براي ارتقاي کيفيت ها لازم است يک حرکت سرمايه گذاري را به سمت شهر هدايت کنيم لذا با هويت بخشي الهام گرفته از معماري ايراني اسلامي و برند سازي مي توان هويت خاصي را براي شهر ايجاد کرد که مردم به آن احساس تعلق داشته باشند و افتخار کنند که خويي هستند.»

گفتگو با نماینده مردم

گفتگو با دکتر صدر

موضوع:اشتغال درصنعت پتروشیمی

امشب ساعت 23 و 15 دقیقه- برنامه ثریا

شبکه یک سیما

تشریح برنامه های دهه فجر

فرمانده سپاه خوی:

انقلاب اسلامی، اراده خدا را با رهبری امام و قدرت مردم بر جامعه حاکم کرد.

فرمانده سپاه خوی گفت: انقلاب اسلامی ادامه حرکت انبیا بود که اراده خدا را با رهبری امام خمینی(ره) و قدرت مردم بر جامعه حاکم کرد.

سردار سرتیپ دوم احد بابازاده در نشست خود با خبرنگاران ضمن این اعلام این مطلب افزود: ولایت فقیه، دسترسی به علوم معرفتی و رسیدن به قله های علوم سیاسی و نظامی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی هستند.

وی با تشریح برنامه های تدارک دیده شد ه برای ایام یوم ا... دهه فجر گفت: در ایام ا... مبارک دهه فجر بیش از 400 برنامه در 30 عنوان توسط پایگاهها و حوزه های بسیج در سراسر شهرستان خوی اجرا می شود.

بابازاده با تاکید بر اینکه همه برنامه های تدارک دیده شده توسط سپاه خوی با همکاری بسیجیان و مردم منطقه اجرا خواهند شد، اضافه نمود: برخی از این برنامه ها عبارتند از: بازسازی لحظه ورود امام به میهن، یادواره های شهدا در حوزه های بسیج، تجلیل از بازنشستگان نیروهای مسلح، دیدار و تجلیل از خانواده های شهدا و ایثارگران، برگزاری جشنواره فرهنگی، علمی، اقتصادی و ورزشی و همچنین برگزاری جنگ های شادی در تمام روزهای این ایام مبارک.

فرمانده سپاه خوی به نقش ارزنده بانوان نیز در برگزاری جشن های دهه فجر تاکید نمود و افزود: مسابقات ورزشی خواهران در 9 رشته محتلف و همچنین مسابقات مهارتی نیز توسط خواهران بسیجی در این ایام برگزار خواهد شد.

بابازاده در این نشست همچنین از برگزاری همایش استانی در خوی خبر داد و اظهار داشت: در ایام مبارک دهه فجر همایش استانی نقش اصناف در پیروزی انقلاب اسلامی به میزبانی خوی برگزار خواهد شد.

دیدار با استاندار

دیدار رئیس دفتر نماینده مردم خوی و چایپاره با مسوولان استانی:

اجرای عدالت متوازن در همه شهرستانها

روز سه شنبه 8 بهمن ماه رئیس دفتر نماینده مردم خوی و چایپاره به همراه جمعی از مسوولان شهرستانی و برخی از تشکل ها با استاندار آذربایجان غربی و معاونانش به طور جداگانه دیدار و گفتگو نمود.

در دیدار با استاندار ، مسوولان خویی برخی از مسائل و مشکلات شهرستان خوی را بازگو نموده و خواهان تسریع در اجرای پروژه های نیمه تمام این شهرستان شدند.

همچنین مسوولان خویی از استاندار خواستند تا با اجرای عدالت متوازن از بدبینی مردم برخی از شهرها نسبت به برخی از شهرستان های خاص بکاهد.

استاندار آذربایجان غربی نیز در این دیدار ضمن تاکید بر حفظ وحدت و همدلی بین مسوولان گفت: سیاست دولت و استانداری نیز بر این مساله استوار است که هرچه سریعتر پروژ های نیمه تمام به اتمام برسند و عدالت نیز در تقسیم و اختصاص بودجه و اعتبارات در بین تمام شهرستانها رعایت گردد.

این هیات خویی همچنین با آقای رادفر(معاون سیاسی) آقای صفرزاده (معاون نیروی انسانی) آقای بهادری( معاون برنامه ریزی ) و آقای احمدی (مدیرکل حوزه استانداری) بطور جداگانه دیدار و گفتگو کردند و در همه این دیدارها به محرومیت زدایی از منطقه و تکمیل پروژه های خوی و همچنین اجرای عدالت در تقسیم امکانات تاکید گردید.

عفو یک محکوم

اتحاد مسوولان خوی برای انجام یک کار خیر

محکوم به اعدام به پای چوبه دار نرفت

تلاش های نماینده مردم در مجلس، امام جمعه، فرماندار، رئیس شورای شهر ، دادستان و قاضی اجرای احکام به همراه عطوفت اولیای دم، موجب شد تا محکوم به قصاص بعد از 23 سال روانه خانه اش شود.

مردی که متهم بود در مرداد ماه سال 1369 در یکی از روستاهای خوی با ایجاد تله انفجاری مرد دیگری را به قتل رسانده است، با حکم دادگاه، تایید دیوان عالی و تنفیذ حکم توسط رئیس قوه قضاییه قرار بود این هفته قصاص شود اما بخشش اولیای دم (نه فرزند مقتول) سبب شد، بعد از 23 سال انتظار سرانجام به جای رفتن به پای چوبه دار روانه خانه اش گردد.

یکی از اولیای دم (فرزند مقتول) در گفتگو با کافه خبر خوی، ضمن تایید این خبر گفت: مراحل مختلف قانونی و دادگاهی قتل پدرم طی شده و آقای (ق-ح) محکوم به قصاص گردیده بود و زمان اجرای حکم نیز تعیین شده بود، اما دو روز قبل از اجرای حکم برادران و خواهران من به خاطر رضای خدا و خشنودی خانواده قاتل از حق خویش کذشتیم و فرصت زندگی دوباره به وی دادیم تا همجنان که خود محکوم اعلام کرده، راه زندگی درست و شرافتمدانه را انتخاب کند.

وی از تلاش های دکتر صدر(نماینده مردم در مجلس)، حجت الاسلام والمسلمین شکوری(امام جمعه ) عماری(فرماندار) مهندس شریف(رئیس شورای شهر)، حجت الاسلام علیزاده(دادستان) جباری (معاون دادستان) و همچنین از حجت الاسلام حیدری زاده (قاضی اجرای احکام) و کاظمی (رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت)به خاطر تلاش هایشان برای مجاب کردن اولیای دم به عفو و بخشش تقدیر و تشکر نمود.

گزارش کامل این عمل خداپسندانه متعاقبا تقدیم خوان ندگان خواهد شد.

در پاسخ به مطلب آقای همایون توکل با عنوان«سخنی با نماینده محترم مردم خوی در مجلس»

با انکار خورشید، جهان تاریک نمی شود

برادر گرامی جناب آقای همایون توکل

باسلام

مرقومه شما را در برخی از وبلاگ های شهرمان مطالعه کردم. از اینکه همشهریانی دارم که سعی می کنند ضعف ها و کاستی ها را هر چند به زعم خود،با قلم خویش بازتاب دهند، برخود می بالم.

جای خوشحالی است، که مطالعه مقاله تان متوجه گردیدم که جنابعالی بدون فحاشی های رایج این روزها در برخی از سایت ها و وبلاگ ها و حتی برخی مثلا نشریات داخلی ، آنچه را به نظر خود، حق تشخیص داده اید، با ادب و متانت بر قلم جاری ساخته اید.

اگر دست به قلم بردم تا جوابیه ای بر مرقومه تان بدهم، اول برای تشکر بود و دوم برای این بود که در بخش پایانی مقاله تان متذکر شده بودید که آماده اید با اعضای دفتر و یا دست اندرکاران نشریه اقتصاد آذربایجان در مورد مطالب خود مناظره انجام دهید. بنده نیز به عنوان عضو کوچکی از مجموعه هفته نامه اقتصاد آذربایجان برای اینکه دعوت شما بی پاسخ نماند و عدم توجه به چنین دعوت هایی را نوعی بی ادبی تلقی می کنم، چند جمله ای قلمی می نمایم، تا چه قبول افتد و چه در نظر آید، با این توضیح مختصر که نه قصد دفاع از جناب آقای دکتر صدر نماینده مردم شهرمان را دارم چرا که ایشان نیازی به دفاع اینجانب ندارند و عملکردشان در مقابل دید مردم است و بهترین قاضی خود مردم هستند که رای و نظر خود را در پای صندوق های رای اعلام می کنند نه آنان که فیلسوف مآبانه ادای روشنفکرها را در می آورند و دانش خود را بیش از مردم می دانند اما وقتی دقیق می شوی، می بینی که آبشخورشان جای دیگری است و نه خدای نکرده قصد نفی همه آنچه شما نوشته اید را دارم چرا که معتقدم برخی از آنچه نوشته اید، درد همه مردم از جمله خود بنده می باشد.

جناب آقای توکل

نمی دانم سن شما چقدر است، اما امیدوارم صد سال دیگر زنده باشید و همچنان پیگیر مسائل و مشکلات شهرمان. اما اگر سن و سالتان همپای سن این حقیر باشد، حتما به خاطر دارید که جاده قطور از حدود 20 سال قبل تبدیل به نان دانی برخی از پیمانکاران شده بود، بدین صورت که می آمدند، بخشی از جاده را بصورت لاک پشتی تعمیر و بازسازی می کردند، آنقدر این مساله را کش می دادند تا برفی و بارانی بیاید و سیلی جاری شود و ساخت و ساز آنها از بین برود و باز روز از نو و روزی از نو.

از اول فصل بارش هم قدرتی خدا، این جاده به روی مردم بسته می شد و جاده همانطور ناقص باقی می ماند تا سال دیگر و پیمانکاری دیگر و باز روز از نو روزی از نو. درست است که وضعیت فعلی این جاده مطلوب من هم نیست، اما اجازه بدهید اعلام کنم که اتمام آسفالت این جاده و روانتر شده عبور و مرور از آن هر چند که 4 دهنه پل روگذر آن علیرغم قول مساعد مسوولان و مصوبه سفر وزیر راه هنوز به مرحله اجرا نرسیده و باید پیگیری شود،  ولی تا این حدش را باید یک دست مریزادی به همه مسوولان و دست اندرکاران بگوییم و بعد سراغ ضعف ها و کاستی هایش برویم و مطالبات خود را مطرح نماییم.

در مورد جاده های دیگرمان وضع از این هم بدتر است. برادر من، بیش از سی سال از انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی گذشته است، آیا برای جاده خوی- سلماس و خوی- اویواغلی در این سی سال گذشته اقدامی شده بود؟ مگر در همه این سالها جزو مطالبات مردم نبود که این جاده ها باید چهاربانده شوند؟ در مورد جاده خوی- فیرورق و سه راهی قره ضیاءالدین هم همینطور؟ مگر این جاده ها در طول این همه سال باعث مرگ و میر مسافران نمی شدند؟ مگر مردم همیشه به مسوولان و نمایندگان قبلی تذکر نمی داند که چرا به وضعیت این جاده ها رسیدگی نمی شود؟ چرا کاری انجام نمی شد؟ حالا که اقداماتی شروع شده، هر چند کند( که علل اش باید دقیقا و بدون حب و بغض بررسی شود) آیا شایسته نیست که ضمن تشکر و قدردانی از آغاز دیرهنگام تعریض این جاده ها، همگی باهم خواستار تسریع در انجام این پروژه ها باشیم؟

جناب آقای توکل

صاحب این قلم مدتهای مدیدی است که به سبب شغلم پیگیر مسائل شهرمان هستم، با همه نمایندگان و مسوولان قبلی آشنا بودم، از نزدیک در جریان کارهایشان قرار داشتم، نمی خواهم خدای نکرده مسوولان و نمایندگان قبلی را به بی عملی متهم کنم. اما شما تحقیق کنید و شما با رعایت عدل و انصاف بنویسید، در همه آن سالهایی که برما رفته، کی این همه پروژه که در این 6 سال گذشته به مرحله اجرا رسیده اند، در شهرمان تعریف و اجرا شده بود؟ در همه زمینه ها، از راه سازی گرفته تا احداث بیمارستان، از پروژه های عمرانی شهری گرفته تا آب رسانی به روستاها، از گازرسانی گرفته تا احداث دانشگاه و...

برادر من، اگر در همه آن  سالهایی که بر ما رفته، بیمارستانهای جدید احداث می شد باز هم عمر بیمارستانهای موجود از 90 سال می گذشت؟ راه هایمان همان راههای عهد بوق باقی می ماند که این همه تلفات بدهیم؟ روستائیان ما مجبور به مهاجرت می شدند؟ دانشجویان ما در شهرهای دیگر آواره می گشتند؟ صاحبان فکر و سرمایه ما به شهرهای دیگر کوچ می کردند؟

می دانی چرا این همه پروژه بزرگ همچون تعریض جاده های خوی- ایواوغلی، خوی- سلماس، خوی چالدران و...یا احداث بیمارستان 160 تختخوابی، احداث بیمارستان تامین اجتماعی، احداث ساختمان دانشگاه دولتی، مشارکت دولت در احداث بیمارستان آیت ا... خویی، احداث کارخانجات فولاد و فاز دوم سیمان و که همگی در این 6 سال گذشته کلید خورده اند، هنوز به اتمام نرسیده اند؟ در مورد راه سازی همین قدر بگویم که وزیر اسبق با رای نماینده ما برکنار شد و علت رای منفی دکتر صدر به وزیر مربوطه فقط و فقط تعلل در اجرای پروژه های راه سازی خوی و چایپاره بود.

اینکه تحریم بوده ایم و اینکه از اعتبارات سال گذشته حدود 24 درصد محقق گردیده مگر تقصیر نماینده و یا سایر مسوولان شهرستانی است؟ ما یعنی همه ما در مقابل زورگویی دولت های استکباری ایستاده ایم، آنها نیز با تحریم خواسته اند اراده ما را بشکنند، بنابراین اگر در شیرینی این مقاومت جانانه همه شریک هستیم لاجرم باید در تلخی تحریم ها هم شریک باشیم و برخود ببالیم که تحریم شدیم و سختی کشیدیم و اجرای پروژه هایمان با تاخیر مواجه شد، اما خم نشدیم و مردانه قد راست کردیم.

اینکه می گویند چرا در فلان شهر و بهمان شهر پروژه ها اجرا می شوند و اعتبارات تامین می شود، اینها از جنس همان حرف های خاله زنکی است، تو و من که دستی در اخبار داریم، می دانیم و می بینیم که وضعیت پروژه های شهرمان اگر بهتر از دیگر شهرها نباشد، بدتر از آنها نیست.

اینها را که گفتم نه برای این است که پیگیر مطالباتمان نباشیم بلکه یادآور شدم که شرایط سالهای اخیر را بهتر بفهمیم و مصمم تر به دنبال تحقق مطالبات خود در سالهای آینده برویم. اگر در ایستادگی و مقاومت همپای دیگر شهرهای کشورمان بودیم، در سازندگی و آبادانی هم باید همسان دیگر شهرهای کشورمان باشیم.

جناب آقای توکل

از بی برقی و بی آبی برخی از روستاهایمان سخن رانده اید، برادرانه بگویم، از جاده انصاف بسیار دور شده اید، نمی دانم به روستاهای دور و نزدیکمان رفته اید یا نه! اما بنده به عنوان خبرنگار در سالهای اخیر به هر روستای دور و نزدیک حتی با حداقل سکنه هم که رفته ام، هم تیرهای برق را مشاهده کرده ام و هم روشنایی لامپ در منازل را. به جرات می گویم که در شهرستانهای خوی و چایپاره روستایی را نمی یابی که برق نداشته باشد، کمی تحقیق کنید اگر یافتید بنده را هم در جریان بگذارید که گزارش اش را بنویسم. در مورد آب هم همینطور است، اکنون دیگر بحث عدم تامین آب آشامیدنی در روستاهای ما مطرح نیست بلکه بحث بر سر کیفیت آب است که روستانشینان ما در برخی نقاط به حق خواستار افزایش کیفیت آب آشامیدنی خود هستند. اگر هم به زعم جنابعالی روستاهایی دورافتاده داریم که از این نعمت بی بهره اند همگی باید تلاش کنیم تا آنها هم از این حق طبیعی خود بهره مند گردند. در مورد راه و گاز رسانی هم قدمی در روستاها نهادن بسیاری از حقایق را روشن می کند و به نقل از آمار رسمی می گویم که: شهرستان های خوی و چایپاره از نظر گازرسانی به روستاها بالاتر از میانگین استانی قرار دارند اما کافی نیست و باید این روند ادامه یابد. و صد البته که نهضت بزرگ گاز رسانی به روستاها در همین 6 سال اخیر آغاز شده و باید و قطعا ادامه خواهد یافت.

در مورد سد سازی، کاملا حق با شماست، در آن سالهایی که سد سازی یکی از شاخصه های پیشرفت یک شهرستان بود، در شهرستان خوی هیچ سدی احداث نشد بجز سد آغ چای که تکمیل و پایانش در سالهای اخیر انجام گرفت و سد غازان علیرغم تصویب و تخصیص بودجه هنوز آغاز نشده است و سد الند به خاطر عدم پیگیری ها در دهه گذشته پرونده اش بایگانی شده بود و اکنون دادهمه ما و بخصوص نماینده شهرمان بلند است که سد غازان باید احداث شود و سد الند هم همینطور و این فریاد همیشگی آقای دکتر صدر در همه نطق های خود در مجلس است که: بحران بی آبی خوی را تهدید می کند، اما کو گوش شنوا؟ در این مورد یک همصدایی قوی نیازمندیم تا تو و من و همه دست به قلم ها فریاد مردم خوی را بگوش همه مسوولان برسانیم! و یادمان باشد، آن آبی که هر روز از خوی خارج می شود و از طریق رودخانه ارس، به خارج از کشور سرازیر می شود، اشک چشم کشاورزان ماست. اگر به نطق های دکتر صدر دسترسی نداری، می توانی سری به اینترنت بزنی و نام دکتر صدر را بنویسی آنوقت خواهی دید که کمتر مصاحبه و یا سخنرانی هست که ایشان از بحران آب در خوی شکوه و گلایه نکند و لزوم سد سازی را بیان ننماید، اگر بخواهی می توانم آرشیو همین هفته نامه اقتصاد آذربایجان را در اختیارت قرار دهم تا خود به عینه ببینی! اما تا یادم نرفته، یادآورتان می سازم بروید و مطالعه کنید و ببینید پرونده سد الند در کدام سال به بایگانی سپرده شد و توسط چه کسی دوباره مطرح گردید و مطالعه دوباره اش آغاز گشت.

برادر قلم بدستم

هر شهری با توجه به پیشینه اش، داشته های کنونی اش و چشم انداز درست و واقعی آینده اش رشد می کند و جایگاه اجتماعی خود را تغییر می دهد. نیم نگاهی واقعی به سه شهر بزرگ و مشهور کشورمان(تبریز- اصفهان و شیراز) این مهم را ثابت می کند. در این شهرها رشد خرد جمعی و فرهنگ عمومی سبب گردیده با تکیه بر تاریخ پربار خویش و داشته های تاریخی شان و آنچه هم اکنون دارند و پرورش می دهند و با برنامه ریزی صحیح برای آینده، رشد و گسترش یابند و هر روز بیش از روز قبل هم پیشرفت کنند و هم بلند آوازه گردند.

شهرستان خوی به لحاظ پیشینه تاریخی و حتی معاصر خود، نه تنها هیچ کم و کسری از شهرهای یادشده ندارد، بلکه در برخی موارد یک سر وگردن بالاتر از آنهاست، اما آیا ما از آن داشته ها توانسته ایم بهره ببریم؟ مثال می زنم: مگر زادگاه آیت ا... خویی فخر عالم شیعه در خوی نیست؟ تحقیق کرده ایم که در کدام محله و کدام خانه متولد شده است؟ آن خانه را خریده و به شکل اولیه اش برگردانده و موزش اش کرده ایم تا از همه نقاط جهان برای دیدنش بیایند و انگیزه ای باشد برای نسل امروز و آینده؟ چرا راه دوری برویم همین علامه زریاب خویی چه کم و کسری از بزرگان معاصر کشورمان دارد؟ چند سال قبل بنده داد کشیدم، گلو پاره کردم  که منزل زادگاه زریاب را می فروشند، نگذارید! موزه اش بکنید، خانه زریاب اش بکنید، چه کسی قدم پیش گذاشت؟ اکنون هم اگر در مورد مزار شمس تبریزی و پوریای ولی مصر هستیم دقیقا از همین منظر است. شما که وعده های انتخاباتی آقای دکتر صدر را خوب بیاد دارید، حتما این وعده اش را که مزار پوریای ولی را احیا می کنم، در یادتان مادنده است!

آن روز که تیم هنرمندان به خوی آمد، این پیشنهاد و اصرار خود دکتر صدر بود که در مورد مزار پوریای ولی مصاحبه ای انجام شود و مستندی تهیه گردد، اگر آن روز برنامه ورزش از نگاه 2 به روی آنتن رفت، حاصل تلاش های یک ساله بود که به بار نشست.

می خواهم یادآور شوم که اگر قدمی برای احیای مزار ، یاد و خاطره بزرگان شهرمان انجام می شود، در همین راستا است و بی انصافی و کج اندیشی است که هر حرکتی از سوی هر کسی را به انتخابات نسبت دهیم و مارک تبلیغات بر رویش بچسبانیم و نگذاریم که قدم از قدمی برداشته شود.

چرا در این شهر این بیماری مزمن به جانمان افتاده که هر کسی حرکتی کرد بلافاصله این انگ را به پیشانی اش می چسبانیم که حرکت و عمل اش تبلیغاتی و انتخاباتی است؟

این مساله فقط در مورد جناب آقای دکتر صدر اتفاق نمی افتد، در مورد دیگران نیز متاسفانه چنین قضاوت می شود. نمونه بیاورم: آقای سیدی یکی از همشهریان صاحب سرمایه ماست که کارهای خیریه انجام می دهد، در مساجد و برای برپایی سخنرانی ها و احداث موسسات خیریه و فرستادن اعضای برخی از هیئت ها به اماکن متبرکه فعال است، تا کنون بیش از 20 نامه دریافت کرده ام که مضمون همه شان این است: آقای سیدی کار انتخاباتی می کند و با این همه هزینه کردن می خواهد در انتخابات آینده تاثیر بگذارد و رای مردم را تغییر دهد و یا اینکه برخی از افراد پیرامونش چنین قصد هایی دارند.

من به قصد و نیت افراد پیرامونش کاری ندارم، اما این برادر عزیز آمده، کارهای خیر انجام می دهد، چرا برخی ها شک و گمان دیگری دارند؟ چندی پیش تصمیم گرفتم یکی دو تا از این نامه ها را برای اطلاع عموم در نشریه منتشر کنم، اما آقای دکتر صدر ممانعت کرد و اظهار داشت: «وظیفه نشریه دعوت عموم مردم بخصوص صاحبان سرمایه به انجام کارهای خیریه است نه ایجاد شک و شبهه در آن» و از چاپ آنها منصرف شدم.

برادر من

تا انتخابات بیش از 2 سال باقی مانده است، این چه منطقی است که اگر نماینده مردم و سایر مسوولان در حیطه وظایف خویش حرکتی نکنند، آنها به بی عملی متهم کنیم و اگر حرکتی کردند( که باید بکنند) انگ تبلیغاتی بودن به آنها بزنیم.

اینکه فرموده اید، نماینده مردم در احیای مزار پوریای ولی زحمات دیگران را نادیده گرفته است، به هیچوجه صحیح نمی نماید، چرا که در همان برنامه تلویزیونی، از خیرینی که بلافاصله کمک کردند و از شهردار و شورای شهر به نیکی نام برد و چند روز بعد در جلسه ای که در شورای شهر با حضور فرماندار، شهردار ، اعضای شورای شهر، نویسندگان، ورزشکاران و خبرنگاران برگزار شد، صراحتا اعلام نمود که پوریای ولی متعلق به همه مردم است و همه باید دست به دست هم بدهند  تا این مزار بازسازی شود. ولی نباید از یاد ببریم که استفاده از جایگاه نمایندگی مجلس در احیای مزار پوریای ولی مزایای بسیار دارد و نباید از آن غافل شد.

... اما در مورد استان شدن

به گواهی تمامی نوشته هایم اعم از گزارش، مقاله، طنز و شعر، اینجانب یکی از اولین کسانی بودم که مطالبه مردم، استان شدن خوی را رسانه ای کردم و اگر همه آن مطالب را گردآوری کنم، قطعا کتاب قطوری خواهد شد، اما از وقتی که لقب بی مسما و بی خاصیت «فرمانداری ویژه » را که جز یک نام دهان پرکن بدون هیج امتیاز خاصی نیست را به خوی بخشیدند و یا اعطا نمودند، طی گفتگو ها و بحث های بسیار با برخی از صاحب نظران و شخص جناب دکتر صدر، به این نتیجه رسیده ام که مرکز استان شدن یک شهرستان نیاز به یک سری زیرساخت های اساسی دارد که اگر این زیرساخت ها آماده نباشند، اعطای این نام مثل همان «فرمانداری ویژه » خواهد بود و داشتن عنوان استان محروم از همه امکانات برازنده این خطه مردم بزرگوارش نیست. دکتر صدر در این مورد گفته است:«اگر این زیرساخت ها به خصوص در زمینه های فرهنگی و تاریخی و نام آوری آماده باشند، عنوان مرکزیت استان را نه به درخواست و خواهش ما که با عشق و علاقه تقدیم خواهند کرد.»

و باز دکتر صدر گفته است:«وظیفه من و همه مسوولان این است که با ایجاد مراکز دانشگاهی، ایجاد زمینه های لازم برای احداث کارکانجات بزرگ، تعریض و بازسازی راههای ارتباطی، تامین امنیت سرمایه گذاری، استفاده از نخبگان  متعهد و متخصص در پست ها و مدیریت های منطقه، شکوفا کردن کشاورزی با تامین آب و ایجاد کارخانجات تبدیلی، و.. زیرساخت های لازم برای مرکز استان شدن خوی را فراهم سازیم و این مطالبه به حق مردم را محقق کنیم»

پس اگر به دنبال استان شدن یا مرکزیت هستیم به جای شعار دادن که نتیجه اش تاکنون معکوس بوده، باید به فکر آماده کردن زیرساخت ها باشیم.

جناب آقای توکل

بیکاری به معنای واقعی کلمه درد اصلی مردم ماست، نه تنها مردم منطقه ما، که مردم همه کشور، اما خودت خوب می دانی که علت بوجود آمدن این معضل، منطقه ای و شهرستانی نیست، یک معضل ملی است. ولی من هم باور دارم که می شود بطور منطقه ای هم این معضل را تا حدودی برطرف کرد، البته نه با کنار گود ایستادن و نق زدن و راهکار نشان ندادن و فقط انتقاد کردن، که با کار کردن درست و برنامه ریزی شده.

برادر من، می دانی با اتمام پروژه هایی همچون کارخانجات نورد فولاد، فاز دوم سیمان، شهرک کانی های غیر فلزی، ناحیه صنعتی ایواوغلی، دانشگاه دولتی، بیمارستانهای جدید، پتروشیمی، فرآوری سنگ های معدنی و... سد غازان و سدهای دیگر چندین نفر از مهندس و دکتر و استاد دانشگاه گرفته تا تکنسین و استادکار و کارگر ساده مشغول به کار خواهند شد؟ بهتر نیست به جای نق زدن و کنار گود ایستادن ما نیز آستین بالا بزنیم و برای اتمام این پروژه ها نماینده شهرمان را یاری کنیم؟

مردم چه می گویند؟

برادر من، بخدا این هنر نیست که سر در لاک خود فروبریم و یا اینکه حرف های صد من یک غاز و خاله زنکی محافل قدرت طلب و یاوه گو را خدای نکرده وحی منزل بپنداریم و ویرایش نماییم و در قالب مقاله انتقادی منتشر سازیم. باید به میان مردم برویم، با مردم همسان و همساز گردیم، ببینیم آنها در مورد مسائل پیرامون چه نظری دارند، وقتی در تلویزیون و در یک شبکه سراسری که میلیونها بیننده دارد، نماینده شهرشان در کنار پهلوانان نامدار کشورمان می نشیند و از مزار اسطوره پهلوانی کشور و مرید مولا علی(ع) یعنی پوریای ولی سخن می راند و یک اتحاد و اتفاق ملی برای بازسازی مزار آن پهلوان عارف ایجاد می شود و آن برنامه ای که یک ساعته بود به علت استقبال بیش از حد تصور مسوولان صداو سیما مواجه می گردد و تا سه ساعت ادامه می یابد و در روزهای بعدی به خاطر درخواست های مکرر مردم، بازپخش می گردد، میدانی چه شور و حال و امید و نشاط زایدالوصفی در بین مردم پدید می آید؟ در تاکسی، در خیابان، در بازار در کوچه ها، در منازل همه با افتخار و غرور می گویند:« باید مزار پوریای ولی بازسازی شود» آیا ایجاد اینهمه شورو نشاط و امید در مردم ، هنر نیست؟ نباید از چنان هنری و چنین هنرمندی تجلیل کرد؟ چرا بر خلاف مردم حرکت می کنید و به جای آجر روی آجر گذاشتن سنگ در فلاخن نهاده و به سمت نماینده مردم و در حقیقت به روی خود مردم پرتاب می کنید؟

انصاف نیست!

آقای توکل؛ حضور نماینده مردم خوی و چایپاره در مجامع ملی و بین المللی و گفتگو و مصاحبه و خبر ایشان در رسانه های ایرانی و جهانی دو پیام مهم دارد.

اول اینکه مردم این سامان نماینده را انتخاب کرده اند که حرف اش، کلام اش، منطق و استدلال اش در دفاع از آرمانهای اسلام، انقلاب، نظام، امام ، شهدا، مقام رهبری و مردم برای مخاطبان اش حجت است و به عنوان یک چهره بین المللی جا افتاده است.

دوم اینکه وقتی در همایش های بین المللی نظیر مجمع بین المجالس جهانی و هیات های دوستی و ... آقای دکتر صدر با پارلمانترها و مردم سراسر جهان صحبت می کند، این نام خوی و چایپاره است که در ذهن بسیاری از کشورها ترنم می شود و یادآور می گردد که دیار نخبه پرور و دارالمومنین و دارالصفا هنوز که هنوز است نفس می کشد و فرزندان برومند تربیت می کند و یکی از نمونه هایش همین نماینده مردم است.

آقای توکل، یادمان نرفته تا همین چند سال پیش، وقتی بزرگان کشورمان به خوی می آمدند، نام شهرمان را «خووی» تلفظ می کردند، اکنون نباید موجب غرور و سرافرازی مان شود که اکثر رسانه ها برای دریافت و درج و یا پخش نظرات کارشناسانه نماینده همین شهری که نام اش را تا چندی قبل بدرستی تلفظ نمی کردند، صف می کشند؟

وقتی مردم ما در رسانه ها و مجامع بین المللی چهره و نام نماینده مان را می بینند و کلامش را می شنوند، شور و شعف تمامی وجودشان را فرا می گیرد و با افتخار به دیگران می گویند: این نماینده ماست ، این آقای دکتر صدر است.

حالا یک عده ای به خاطر حسادت و به خاطر اینکه می خواستند در چنان جایگاهی باشند و نتوانسته اند و در وجودشان آن جوهره را نداشته اند که اعتماد مردم را برای رسیدن به چنان جایگاهی جلب نمایند، از روی حسادت حرف های صد من یک غاز بلغور می کنند، ما نباید همپای آنها گردیم و در غمباد حسادت آنها بترکیم!

بهتر نیست که به جای همسویی با حسودان و مغرضان و بلندگوی آنها شدن، همسان و همسو با مردم باشیم و در شور و شعف آنها سهیم گردیم و از نخبگان خود حمایت کنیم؟

جناب آقای توکل! باور کنید که فردا به همین زودی خواهد رسید و نوشته های من و شما در معرض دید فرزندان فردای شهر و دیارمان قرار خواهد گرفت و آنها قضاوت خواهند کرد که من و یا شما با قلم و قدم خود در حمایت از نخبگان و فرزانگان و توسعه و آبادانی شهرمان قلم زده ایم و یا اینکه در تارعنکبوتی حسودان و مغرضان و زیاده خواهان گرفتار آمده و از پشت براین شهر خنجر زده ایم، همچنان که ما در مورد گذشتگان خود قضاوت می کنیم.

من یک خبرنگارم و اکنون فرصتی فراهم آمده تا به بهانه فعالیت در نشریه آقای دکتر صدر، در دفتر کار وی حضور یابم و از نزدیک در جریان امور قرار بگیرم. کاش شما هم هر وقت که دلتان خواست سری به دفتر کارش بزنید، مردم را (مراجعین همه روزه اش را) مشاهده کنید، از هر قشر و گروهی، از آنان که خانواده معزز شهدا هستند، از آنان که بخشی از وجود خود را تقدیم آرمانهای انقلاب کرده اند تا آنان که دردی دارند و مشکلی و راه فرجی می جویند، کاش بیایید و ببینید که با چه امیدی می آیند و با چه محبتی درد هایشان را بازگو می کنند و با چه عشقی رهسپار می گردند، کاش بیایید و ببینید که نماینده همین مردم چگونه تا پاسی از شب و حتی تا دم دمه های اذان صبح می نشیند و گوش می سپارد به آنها که درد را با عشق می آمیزند و تحویل می دهند.

کاش بیایید و بر سر سفره این مرد خستگی ناپذیر بنشینید و دو رکعت نماز عشق صبحگاهی را با او و اعضای دفترش بخوانید. گفتم، اعضای دفترش، اول از همه یادآور شوم که من عضو دفتر ایشان نیستم، خبرنگار و یکی از دست اندرکاران نشریه اش هستم، بنابرین آنچه در مورد اعضای دفترش می نویسم به هیچوجه شامل خودم نمی شود.

اعضای دفتر وی کسانی هستند که یا عمری را در خدمت به نظام سپری کرده اند و صداقت خود را ثابت نموده اند و یا جوانانی هستند که به شهامت و صداقت دکتر صدر ایمان یافته و برای پیشبرد اهدافش که خدمت است و پیشرفت و تعالی، بی هیچ چشمداشتی در دفترش کار می کنند تا درپیشبرد اهداف وی هر چند به قدمی و قلمی و کلامی سهیم گردند، اگر غیر از این چیزی مشاهده کرده ای و یا دیگران یافته ای دارند، اعلام کنند تا ما هم مطلع شویم. ..بگذریم.

در نوشته ات جمله ای بود مبنی بر تبلغیات انتخاباتی که یادآورم کرد دو سال مانده به انتخابات پروژه مبارزه با دکتر صدر و حمله بر علیه وی و اطرافیانش در برخی از محافل (همانها که قبلا ذکرشان رفت) کلید خورده است. و روزبروز بر هجوم ها و تخریب ها افزوده خواهد شد و چه قلم ها که به یاری پول ها و تزویر ها برخواهند خاست تا سروی را سر ببرند(برآن باورم که تو از آنان نیستی)  به باور من نیازی به اجرای این چنین پروژه های سخیف و رذیلانه نیست. چرا که دکتر صدری که من می شناسم، نه چنان بیدی است که به چنین بادهایی بلرزد و نه آنچنان تشنه قدرت است (مثل دشمنانش) که با تمسک به هر وسیله و شیوه ای بر سریر قدرت چنگ بیندازد.  تا زمانیکه بر این باور و یقین هست که در سنگر نمایندگی مردم، می تواند منشا خدمت به کشور و انقلاب و مردم و دیار و زادگاه خود باشد، به پشتوانه مردم چون کوه می ایستد و همچنان خواهد ایستاد و اگر روزی و روزگاری به این نتیجه برسد که شرایط خدمت در این سنگر از بین رفته و یا اینکه در سنگری دیگر می تواند بیش از این خدمت نماید، این جسارت و شهامت را دارد که صادقانه با مردم در میان بگذارد.

... و اما برادر من، اینها که نوشتم نه برای پاسخ دادن به تو بود و نه برای عز و قرب یافتن در نزد دکتر صدر، (که عزت و یا ذلت من در صداقت قلمم نهفته است  و آن را از خدای خود دارم و از حمایت این مردم فهیم) بل برای این بود که اعتقاد دارم تا زمانی که عنوان روزنامه نگار را یدک می کشم، در کنار وظیفه اطلاع رسانی و بیان ضعف ها و کاستی ها و انعکاس مشکلات مردم، یک وظیفه دیگر هم بر عهده ام هست و آن بیان حقایق و واقعیات موجود است. خواه سخنم به پند گرفتن بعضی ها بینجامد و خواه موجب ملال برخی دیگر گردد.

و کلام آخر اینکه برادر من، با انکار خورشید، جهان تاریک نمی شود، بلاهت انکار کننده روشن می گردد.

... و باقی بقای شما

انتصاب معاون منابع انسانی

تعهد و سابقه درخشان مدیریتی صفرزاده یک بار دیگر تایید شد

استاندار آذربایجان غربی با تایید تعهد و سابقه درخشان مدیریتی آقای نادر صفر زاده، وی را به سمت معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی منصوب نمود

در اين حكم آمده است:

بسمه تعالي

جناب آقاي نادر صفرزاده

سلام عليكم

با توجه به سوابق مديريتي و تعهدي كه حضرتعالي داريد و با هماهنگي به عمل آمده با وزارت كشور به موجب اين حكم به سمت سرپرست معاونت توسعه مديريت و منابع انساني منصوب مي شويد.

 انشاءا... در انجام وظايف محوله موفق باشيد.

گردشگری

صنعت گردشگری جایگزین مناسب درآمدهای نفتی

نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: صنعت گردشگری جایگزینی مناسب برای قطع وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی است


به گزارش عرش نیوز،دکتر حسینی صدر افزود: صنعت گردشگری یکی از ارکان اساسی توسعه است و می تواند نقش موثری در قطع وابستگی کشور به نفت داشته باشد.

وی اظهارکرد: سرمایه گذاری در این صنعت و تلاش برای شناساندن ظرفیت های گردشگری به جهان می تواند توجه آنان را به سوی ایران جلب و بستر مناسب برای توسعه گردشگری کشور ایجاد کند.
این نماینده مجلس افزود: نگاهی به کشورهای پیشرفته نشان می دهد بسیاری از کشورهایی که حتی منابع نفتی نداشته اند و خود واردکننده مواد نفتی هستند با تقویت صنعت گردشگری، امروز به جایگاهی ممتاز در توسعه و پیشرفت رسیده اند.
نماینده خوی و چایپاره در خانه ملت خاطرنشان کرد: ارائه بسته های فرهنگی و برنامه های تلویزیونی مناسب می تواند ظرفیت های گردشگری کشور را به مردم ایران و دنیا معرفی کند.
وی ، تامین زیرساخت های گردشگری را یکی دیگر از راهکارهای توسعه این صنعت دانست و اظهار کرد: سرمایه گذاران این بخش اعم از داخلی و خارجی باید مورد حمایت قرار گیرند.
حسینی صد تاکید کرد: توسعه صنعت گردشگری همچنین نیازمند تغییر نگاه ها به این حوزه است و باید با فرهنگ سازی زمینه را برای استقبال و تعامل با گردشگران اعم از داخلی و خارجی در کشور فراهم شود.
وی با تاکید بر لزوم ایجاد شبکه های اطلاع رسانی گردشگری در کشور افزود: نسل جدید و اتباع کشورهای خارجی باید جاذبه های تاریخی و طبیعی ایران را بشناسد و همین معرفی ها است که رغبت برای گردش و سفر در استان ها ایجاد می کند
.

بخشی از تومار افسانه پوریای ولی

پهلوان محمود از خوی و سرماس بود


این افسانه در توماری از پوست آهو نوشته شده که عرض آن 17 سانتیمتر و طول آن سه و نیم متر است و از قراین پیداست که به خط یکی از قصه خوانان عصر صفویه می باشد، این تومار را مرحوم حسین پرتو بیضایی (نویسنده کاشانی الاصل) در بین سالهای 1350-1349 از فردی بنام مهدی زرشکان کاشانی(کتابفروش) در کاشان بدست آورده و مندرجات قابل رویت و پاره نشده آن را در کتاب تاریخ ورزش باستانی ایران با توضیحات لازم به چاپ رسانده است،

در اینجا تصویر بخشی از متن چاپ شده را عینا از کتاب مزبور می آوریم: